Mr Green – en svensk framgångssaga som nu ägs av brittiska William Hill



Under 2007 grundades Mr Green av Fredrik Sidfalk, Henrik Bergquist och Mikael Pawlo. Året efter lanserades sajten som idag är en av Sveriges mest välkända produkter i branschen. De tre skaparna kom från andra uppdrag inom casino och marknadsföring. Sidfalk samt Bergquist var med och skapade andra välkända och omtyckta casinoprodukter dessförinnan. Specialisterna på casino lanserade en uppskattad tjänst för betting under 2016 vilket gjorde att de omedelbart blev en aktör att räkna med bland spelbolag online. De vann bästa mobila operatör samma år, ett talande faktum.

Den prisvinnande sajten har knipit Operator of the Year hos både EGR och IGA multipla gånger, en stark bedrift. 2019 vann de bästa live casino. Idag arbetar de för ett sunt företagsklimat och sedan 2017 tar de utöver sitt sociala ansvar även steg för att förbättra miljön. Via kampanjen Clean the Sea arbetar exempelvis bolaget aktivt mad att förbättra vattenmiljön runt Medelhavet. De erbjuder innovationer och med egenskapade spel som One-Minute-Keno och Reel Thrill håller de sig relevanta med ett unikt utbud.

Mr Green arbetar grönt på alla fronter
Med en bakgrund i marknadsföring är det inte konstigt att varumärket varit i fokus för skaparna sedan starten. Den fiktiva karaktären Mr Green – som även gett sitt namn åt bolagets flaggskepp - har en egen historia som förklarar uppkomsten av sajten och ger ett tydligt tema. Grönt spelande. Det kan vara en av anledningarna att sajten haft rekordhög tillväxt senaste året och kammade hem massvis med priser under EGR Nordics Award 2019.

Det märks bland annat av det faktum att alla spelare måste sätta egna gränser innan de blir aktiva på sajten. Men även satsningens tidiga, djupa arbete tillsammans med sociala organisationer som arbetar för sunt företagskultur online sticker ut. Nu länkar de exempelvis till många olika, som Stödlinjen och GA Sverige.

Smartare marknadsföring och täta samarbeten nyckel till framgång
Sedan starten har varumärket stått i fokus. En uppmärksammad reklamkampanj med en vinnare av två stycken progressiva jackpottar till ett värde av 60 miljoner kronor stack ut under 2015. Reklamkampanjen blev både risad och rosad. Den var den första i sitt slag och oavsett vad man tycker om den måste det erkännas att den var effektiv.

En viktig detalj i framgången för Mr Green Co är det faktum att de samarbetar med kvalitativa företag som hjälper till att skapa en prisvinnande produkt. Portsgroup hanterar exempelvis alla domänfrågor och app-registreringar för bolaget. Det innebär en smal, effektiv produkt som kan lägga energi på det som verkligen är viktigt, spelen och dess spelare.

Via spektakulära videor på Youtube har Mr Green skapat sig massvis med följare


William Hill tar över skutan
Men frågan är om det inte är Henrik Bergqvist som är den allra lyckosammaste jackpottvinnaren. I början av 2019 köpte brittiska William Hill (WH) upp 98% av Mr Greens aktier till ett värde av 69 kronor styck och en premie på 49%. Den totala summan uppgick till 2,8 miljarder kronor. De övriga knappt två procenten tvångsinlöstes den 15 februari 2019 då bolaget avnoterade företaget på Nasdaq Stockholm. I skrivande stund är det Patrick Jonker som är VD för Mr Green. Han är Managing Director för WH.

För William Hill innebar förvärvet en hel del nya produkter i portföljen och inträde i nya marknader. Bland annat berörs Vinnarum, Redbet och Mammamia Bingo av affären, som väckte stor uppståndelse första kvartalet 2019, då det brittiska bolaget avnoterade bolaget på Nasdaq.